Skip links

Gemeente Leiden

Gemeente Leiden


Date: januari 2, 2018

Gemeente Leiden.

De juiste parkeerder op de juiste plek.

Gemeente Leiden.

De juiste parkeerder op de juiste plek.

Problem.

Leiden worstelt al jaren met een groeiend parkeerprobleem. Dat probleem is vooral dat auto’s op de verkeerde plekken zijn geparkeerd. Dat levert frustratie op. Want bewoners staan niet meer voor hun eigen deur en bezoekers staan steeds verder van het centrum. Met vier parkeerprojecten tegelijkertijd wil de gemeente voor altijd het parkeerprobleem oplossen: uitbreiding betaald parkeren, invoering kentekenparkeren, bevordering mobiel parkeren en opening van parkeergarage Lammermarkt. Met als gezamenlijk doel: bewoners dichter bij huis, bezoekers en werknemers veilig en betaalbaar op de plaats van bestemming. Aan ons de vraag: hoe maken we duidelijk dat iedereen er op termijn beter van wordt?

Problem.

Leiden worstelt al jaren met een groeiend parkeerprobleem. Dat probleem is vooral dat auto’s op de verkeerde plekken zijn geparkeerd. Dat levert frustratie op. Aan ons de vraag: hoe maken we duidelijk dat iedereen er op termijn beter van wordt?

Strategy.

In sessies met onze opdrachtgever stellen we vast dat de doelgroepen elkaar overlappen. Bewoners krijgen te maken met de verschillende parkeerprojecten, de stad als geheel vormt een mening over de ontwikkelingen en bovendien is parkeren een kritische succesfactor voor de economische toekomst van de binnenstad. Ook in de regio is dus wel wat te vertellen. De kunst is dus om voortdurend op projectniveau, maar ook op stads- en regionaal niveau te communiceren. De centrale boodschap: we zetten de juiste parkeerder op de juiste plek. En daar wordt elke automobilist op korte termijn beter van.

Strategy.

In sessies met onze opdrachtgever stellen we vast dat de doelgroepen elkaar overlappen. De kunst is dus om voortdurend op projectniveau, maar ook op stads- en regionaal niveau te communiceren. De centrale boodschap: we zetten de juiste parkeerder op de juiste plek. En daar wordt elke automobilist op korte termijn beter van.

Idea.

In de vorm van de Leidse ‘parkeer-P’, de bekende witte parkeerletter tegen een blauwe achtergrond, samengesteld uit tientallen Leidse iconen, ontwikkelen we een overkoepelende signatuur voor alle parkeercommunicatie en campagnes. Deze identifier representeert de centrale boodschap: we werken aan de vooruitgang van onze stad. Onder dat signatuur ontwikkelen we in 2015, 2016 en 2017 vier campagnes: de uitbreiding van betaald parkeren naar de schilwijken, de invoering van kentekenparkeren, het bevorderen van mobiel parkeren en natuurlijk de grote opening van de grootste ondergrondse parkeergarage van Nederland. Voor alle campagnes creëren we één gezamenlijke illustratieve ‘parkeerwereld.’

Idea.

In de vorm van de Leidse ‘parkeer-P’, ontwikkelen we een overkoepelende signatuur voor alle parkeercommunicatie en campagnes. Deze identifier representeert de centrale boodschap: we werken aan de vooruitgang van onze stad. Onder dat signatuur ontwikkelen we in 2015, 2016 en 2017 vier campagnes. Voor alle campagnes creëren we één gezamenlijke illustratieve ‘parkeerwereld.’

Performance.

Samen vormen de campagnes de geïntegreerde communicatie rondom het nieuwe parkeerbeleid in Leiden. Het resultaat na drie jaar: bewoners parkeren weer voor hun deur, werknemers staan op aangewezen plekken in de buurt van kantoor, bezoekers in de ondergrondse garage en de parkeerketen is volledig gedigitaliseerd.

Performance.

Het resultaat na drie jaar: bewoners parkeren weer voor hun deur, werknemers staan op aangewezen plekken in de buurt van kantoor, bezoekers in de ondergrondse garage en de parkeerketen is volledig gedigitaliseerd.

More work.

Duurzaamheidscampagne

Gemeente Wassenaar.

Herpositionering

Leonardo Da Vinci Scholengroep.

More work.

Duurzaamheidscampagne

Gemeente Wassenaar.

Herpositionering

Leonardo Da Vinci Scholengroep.

Return to top of page